Algemeen:
  1. Hoe kan ik in aanmerking komen om een woning te huren bij Stadsherstel?
  2. Hoe lang duurt het voor de wachtlijst weer geopend wordt?
  3. Kan ik trouwen in een van jullie kerken?
  4. Kan ik een feest geven in een van jullie locaties?
  5. Ik wil mijn pand herstellen. Kan ik jullie hulp inschakelen?
Huurders:
  1. Kan ik mijn huur contant komen betalen op jullie kantoor?
  2. Mag ik mijn woning onderverhuren?
  3. Ik heb een klein onderhoudsgebrek. Wat moet ik doen?
  4. Ik heb een zeer dringende en ernstige onderhoudsklacht. Wat moet ik doen?

Algemeen

1. Hoe kan ik in aanmerking komen om een woning te huren bij Stadsherstel?

Stadsherstel biedt vrijkomende woningen aan op een vaste dag, te weten iedere eerste woensdag van de maand (tenzij deze woensdag ook de eerste dag van de maand is). In Trouw, NCR Handelsblad en de Volkskrant, bij de rubriek “Woonruimte te huur aangeboden” staat eveneens hoe daarop gereageerd moet worden en of wachtlijstduur vereist is. Van alle reacties worden de zes langst ingeschrevenen uitgenodigd voor een bezichtiging. Iedereen die de woning heeft bezichtigd, moet aangeven of ze deze ook willen huren. Vervolgens krijgt de langst ingeschrevene de woning toegewezen, waarbij alleen maand en jaartal van inschrijving bepalend zijn. Bij gelijke inschrijfduur wordt geloot.

2. Hoe lang duurt het voor de wachtlijst weer geopend wordt?

Sinds 2002 staan er ongeveer 4000 inschrijvingen op de wachtlijst. Pas nadat het aantal reacties van ingeschrevenen afneemt, wordt een nieuwe inschrijfronde overwogen. In de maandelijkse advertentie zal dit te zijner tijd worden aangekondigd.

3. Kan ik trouwen in een van jullie kerken?

Ja dat kan! In de Amstelkerk, de Vondelkerk, de Schellingwouderkerk, schuilkerk De Hoop en ook in kerk De Duif (sinds 2005) worden regelmatig paren in de echt verbonden. U kunt ons bellen voor reserveringen en opties: 020 5200090. Alleen de bruid(egom) moet u zelf regelen.

4. Kan ik een feest geven in een van jullie locaties?

In principe kunnen luidruchtige activiteiten of activiteiten met een sluitingstijd na 1:00 uur ‘s nachts geen plaats vinden. U kunt ons bellen om precies te horen wat wel en niet is toegestaan: 020 5200090.

5. Ik wil mijn pand herstellen. Kan ik jullie hulp inschakelen?

Stadsherstel restaureert uitsluitend panden die zij zelf in bezit heeft. Voor de verbouwing van uw eigen monument raadpleegt u Bureau Monumentenzorg en Archeologie, of de Rijksdienst voor de Monumentenzorg.

Huurders

1. Kan ik mijn huur contant komen betalen op jullie kantoor?

Nee, dat kan niet. U kunt het wel storten bij het postkantoor op een van onze rekeningen: postbank 529065.

2. Mag ik mijn woning onderverhuren?

Nee, zonder onze toestemming is dat niet toegestaan. Indien u echter een schriftelijk verzoek met redenen indient, krijgt u antwoord van ons. [Correspondentieadres]

3. Ik heb een klein onderhoudsgebrek. Wat moet ik doen?

De afdeling beheer is telefonisch het best bereikbaar van 9:00 tot 10:00 uur in de ochtend. U kunt ook schrijven of mailen.

4. Ik heb een zeer dringende en ernstige onderhoudsklacht. Wat moet ik doen?

U belt met spoed naar Stadsherstel: 020 5200060. Ook buiten kantooruren krijgt u antwoord wat u moet doen.